Mijn naam is Anita Janssen. 
Meer dan 30 jaar heb ik met veel plezier in het onderwijs gewerkt. In die jaren is er veel veranderd, de groepen werden groter, de ondersteuning werd minder, de extra handen in en buiten de klas werden minder en moeilijker bereikbaar. Ik zag de groep kinderen, waarvoor het niet werkte op deze manier, groeien.

Omdat ik de kinderen waarvoor het niet werkte, op welke manier dan ook, wilde kunnen ondersteunen heb ik de opleiding Master SEN-taalspecialist/dyslexie (Special Education Needs) gevolgd.

Een van mijn beste beslissingen ooit! Mijn manier van lesgeven, luisteren naar kinderen en aanpak van een ‘leerprobleem’ is voorgoed veranderd door een van de eerste opdrachten van deze opleiding, ‘Het verhaal van het kind’.
De kern van de opdracht was dat ik het ‘probleem’ van de leerling in kaart moest brengen door echt met deze leerling in gesprek te gaan. Door deze opdracht heb ik ervaren wat de enorme meerwaarde kan zijn als het kind zijn/haar verhaal deelt en partner wordt in het leerproces.

In de laatste opdracht, het praktijkonderzoek, heb ik samen met mijn groep een methodiek voor voortgezet technisch lezen ontwikkeld ‘Relaxed Lezen’. Het doel van Relaxed lezen is dat alle kinderen weer gaan genieten van lezen, ontdekken wat zij leuk vinden om te lezen en dat ze blijven lezen.

Leren, zó dat het werkt.

In mijn groep ontdekte ik dat het ècht verschil maakt om het gesprek aan te gaan. Maar hiervoor was steeds minder tijd. Daarom heb ik eind 2017 de beslissing genomen om ontslag te nemen en mijn praktijk op te starten.
Mijn doel: kinderen begeleiden in het leren, zó, dat het werkt!

Er is niet één manier om te leren maar er zijn veel manieren waarop geleerd kan worden. Door samen in gesprek te gaan, door te vragen en samen helder te krijgen waar het probleem zit, kan ik mijn ondersteuning afstemmen op dat wat nodig is voor jouw kind om te kunnen leren.

Kinderen (en hun ouders) krijgen inzicht

  • in hun eigen leerproces,
  • de manier waarop ze leren en
  • wat ze nodig hebben om te kunnen leren.

Dit zorgt voor motivatie, betrokkenheid en verhoogt hun gevoel van autonomie.
Door te blijven afstemmen leert het kind te reflecteren op het proces waardoor hij/zij steeds vaardiger wordt om zijn/haar leerproces zelf te sturen.
En dit als vanzelf ook toe te passen op andere gebieden.